March of The Living

taglit

March of the Living - en resa i Förintelsens spår

I april 2022 ordnar Judiska Församlingen i Stockholm en resa till Polen för judiska gymnasieungdomar.
Vi besöker Lodz, Krakow, Warszawa och Lublin. Vi åker också till Treblinka, Auschwitz, Birkenau, Majdanek och byn Tykocin.
Under resan kommer vi även att fira shabbat tillsammans i synagogan i Krakow.
Resan ordnas av den internationella organisationen March of the Living och under samma vecka åker 10 000 judiska ungdomar på samma resa.
Tillsammans går alla en tyst marsch mellan Auschwitz och Birkenau på Yom Hashoah, Förintelsens minnesdag.
Vi kommer att ha en rad förberedande träffar med gruppen innan resan.
Resan kostar ca 11.500 kr per deltagare, då ingår mat, logi, flyg, svensktalande guide och entréer.
Obs- endast för medlemmar i Judiska församlingar.

Information om resan March of the Living.

March of The Living är en 2 veckor lång studieresa för judiska gymnasieungdomar till Polen och Israel.
Man lär sig om två stora händelser i judisk historia; Förintelsen och staten Israels uppkomst.
I Polen besöker vi bland annat följande platser: Warszawa, Krakow, Lodz, Treblinka, Majdanek samt Auschwitz–Birkenau.
Stockholms Judiska Center initierade den första March of The Living-resan för svenska ungdomar 1992.
Varje år deltar ca 9000 judiska ungdomar från över 40 länder.
Vi från Sverige gör resan vartannat år.

Läs mer på www.motl.org

För anmälan eller mer information
Ring: Judiska församlingens utbildningskoordinator 031-10 94 06
Maila: utbildning@jfgbg.se